بستن فهرست
جراحی های دهان و دندان، عفونت‌ها

جراحی های دهان و دندان

برخی از مشکلات در ناحیه دهان، فک و صورت مربوط به داخل دهان بوده و عمدتا مرتبط با سیتم دندانی هستند که نیاز به جراحی پیدا می‌کنند.

شایع‌ترین این جراحی‌ها خارج کردن دندان‌ها هستند که قدیمی‌ترین جراحی انسان می‌باشد. این جراحی ممکن است به‌صورت کشیدن ساده دندان‌ها و یا جراحی دندان‌های نهفته که عمدتا دندان‌های عقل میباشد، صورت می‌گیرد.

• دندان‌های عقل که در حدود سن 18 سالگی رویش می‌یابند معمولا نقشی در جویدن ندارند و در موارد زیادی نهفته یا نیمه‌نهفته هستند. به‌همین دلیل پیشنهاد می شود به‌عنوان پیشگیری در سنین پیش از 25 سالگی خارج شوند. اگر‌ این دندان‌ها دچار عفونت پوسیدگی و یا نیمه‌نهفته باشند و یا ضایعه پاتولوژی در اطرافشان مشاهده شود کشیدن آن‌ها الزامی است.
  • کشیدن این دندان‌ها در صورت نداشتن عارضه و نهفتگی کامل پس از 30 سالگی توصیه نمی شود.
  • دندان‌های نهفته در ناحیه نیش بالا و پایین و با شیوع کم تر در بقیه‌ی دندان‌ها مشاهده می‌شود.
  • انجام جراحی در عفونت‌های حاد دندانی و عفونت‌های مزمن ناحیه ریشه دندان‌ها نیز شایع است و در صورت وقوع باید توسط جراح انجام شود. علائم به‌‌صورت تورم، درد، ترشح چرک و علائم رادیوگرافیک تظاهر می‌کند و اقدام درمانی مورد نیاز است.
  • در برخی جراحی های دیگر مثل نمونه‌برداری از ضایعات و جراحی، برداشتن ضایعات کوچک نیز گاهی مورد نیاز است.

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی دهان

1. از شستشوی دهان در روز جراحی خودداری فرمایید.
  2. از روز دوم دهان را با محلول سرم فیزیولوژی یا آب نمک (نصف قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب جوشیده ولرم) بعد از هر غذا و در ساعت بیداری هر سه ساعت غرغره فرمایید.
  3. روز اول رژیم غذایی مایع یا نرم استفاده فرمایید و از روزهای بعد در صورت عدم ناراحتی از غذاهای معمول می توانید استفاده فرمایید. صرف مایعات و غذای کافی بعد از جراحی ضروری است و در التیام و بهبودی شما تاثیر بسزایی دارد.
  4. بعد از بیرون آوردن دندان، گاهی لخته از حفره دندان کشیده شده جدا می گردد که اصطلاحا " حفره خشک " نامیده می شود. این امر چند روز بعد از جراحی موجب تشدید درد می شود که در این صورت با مطب تماس حاصل فرمایید.
  5. بعد از انجام جراحی روی زخم در داخل دهان را قشر خاکستری رنگ می پوشاند و دهان تا چند روز بدمزه و نفس اندکی بوی نامطبوع دارد. این حالات طبیعی هستند و نشانه وجود عفونت نیستند.
  6. نشت خونریزی بعد از جراحی به مدت چندین ساعت طبیعی است. در صورت بروز خونریزی گاز استریل بر روی ناحیه جراحی شده قرار داده و با دندان های مقابل روی آن به مدت 20-15 دقیقه فشار ممتد وارد آورید. در صورت ادامه خونریزی این عمل را تکرار نمایید و در صورت عدم کنترل با مطب تماس بگیرید.
  7. تورم و درد بعد از جراحی قابل انتظار است. کاربرد کیسه یخ از روی صورت به مدت شش ساعت بعد از جراحی در کاهش تورم موثر خواهد بود.
  8. داروهای خود را به موقع و تا پایان دوره درمان (بخصوص در مورد آنتی بیوتیک ها) مصرف نمایید.
  9. از هر نوع خود درمانی پرهیز کنید.